Sana sini...

Jumaat, 18 Disember 2009

DOA AKHIR TAHUN (ZULHIJAH)

Doa akhir tahun dibaca sebanyak 3 kali pada akhir waktu Asar @ sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir Zukhijah. Sesiapa membaca doa ini, berkatalah syaitan : Kesusahan bagiku dan sia-sialah pekerjaanku mengoda anak Adam pada setahun ini dan Allah swt binasakan aku saat itu jua. Dengan sebab membaca doa ini, Allah swt ampunkan dosanya setahun."

Doanya ialah (maksud) :
 
  Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad saw dan keluarga baginda serta sahabatnya.
  Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku telah melakukan larangan-laranganMu tetapi aku belum bertaubat sedangkan Engkau tidak reda dan melupai perkara itu. Engkau telah menangguhkan azabMu yang ditetapkan padaku. Engkau memerintahkan supaya aku bertaubat daripada kesalahan-kesalahan itu.
  Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan daripada Engkau, ampunilah aku. Dan apa yang aku lakukan pada tahun ini Engkau redai dan Engkau janjikan pahala, maka aku memohonnya daripada Engkau Ya Allah Ya Karim Ya Zal Jakali wal Ikram. Terimalah permohonanku ini dan janganlah Engkau hampakan harapanku terhadapMu Ya Karim. Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad saw dan keluarga baginda serta sahabatnya. Dan segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang nemelihara dan mentadbir sekalian alam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...