Sana sini...

Khamis, 11 Mac 2010

mutiara kata

Sedang tangan menaip sambil telinga saya mendengar lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan Far East, tetiba hati ini teringat kepada cucunda nabi Muhammad S.A.W,anak kepada puteri baginda Fatimah dan saidina Ali. Saidina Hussain, seorang pemuda syurga gelaran di dunia dan pemergiaanmu tiada pengganti. Zuhud sifatmu, redha setiap ketetapan,pedoman engkaulah tauladan.. Terkorban kau menentang kemungkaran. Begitulah bait2 lagu tersebut...Tetapi disini saya ingin bercerita tentangkata2 saidina Hussain yang saya petik didalam buku riwayatnya...

Jika dunia ini mempunyai harga,
Ketahuilah pahala disisi Allah lebih berharga,


Jika badan tercipta untuk kematian,
maka kematian dijalan Allah lebih utama,
Jika rezeki dibahagikan menurut ketentuan, 
Alangkah baiknya untuk tidak serakah dalam usaha,
Jika harta setelah terkumpul akan ditinggalkan,
Mengapa orang kikir untuk menginfakkannya,


kata2 ini ...saya cuba pegang sebagai panduan hidup saya semoga ia dapat mebantu saya untuk melalui jalan yang lurus itu...Insya'Allah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...