Sana sini...

Rabu, 9 Februari 2011

IBADAH AHLI SYURGA

Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ahmad dan al-Nasa’i, Anas bin Malik menceritakan satu peristiwa yang dialaminya dalam sebuah majlis bersama Rasulullah s.a.w.

Satu hari sewaktu para sahabat duduk bersama Rasulullah s.a.w , baginda bersabda yang bermaksud:” sebentar lagi akan muncul di hadapan kalian seorang lelaki penghuni syurga.” Seketika kemudian muncul lelaki Ansar yang janggutnya basah
dengan air wuduknya. Dia mengikat kedua-dua sandalnya pada tangan sebelah kirinya.

Keesokan harinya, rasulullah s.a.w. mengulangi perkataan yang sama:” Akan datang seorang lelaki penghuni syurga” Dan muncul jua lelaki yang sama. Begitulah Nabi mengulangi sehingga 3 kali. Seusai majlis Rasulullah itu, Abdullah bin Amr bin al-Ash r.a mengikuti lelaki yang disebut oleh Nabi itu. Beliau cuba mencari helah untuk tinggal bersamanya.

“Saya bertengkar dengan ayah saya, dan saya berjanji kepada ayah saya bahawa selama 3 hari saya tidak akan menemuinya. “ bolehkah kamu memberi tempat perlindungan kepada saya selama 3 hari itu.? Pinta Abdullah bin Amr bin al-Ash kepada lelaki itu.
Abdullah diizinkan oleh orang itu dan tidurlah dirumahnya selama 3 malam. Selama itu Abdullah ingin menyaksikan ibadah apakah yang dilakukan oleh orang itu sehingga dia dikhabarkan oleh rasulullah sebagai penghuni syurga. Tetapi selama itu juga dia tidak menyaksikan sesuatu yang istimewa dalam ibadahnya.

Kata Abdullah .” setelah 3 hari aku tidak melihat amalannya sehingga aku hampir-hampir meremehkan amalannya, lalu aku berkata.” Hai hamba Allah! Sebenarnya aku tidak bertengkar dengan ayahku dan tidak pula menjauhinya. Tetapi aku mendengar Rasulullah s.a.w. berkata tentang dirimu sampai 3 kali,” Akan datang seorang daripadamu seorang ahli syurga. Aku ingin memerhatikan amalan mu supaya aku dapat menirunya. Mudah-mudahan dengan amalan yang sama aku mencapai kedudukan mu.’ Berkata lelaki tersebut :’ Apa yang aku amalkan tidak lebih daripada apa yang engkau saksikan.’

Ketika aku mahu pulang, dia memanggilku dan berkata. Demi Allah, amalku tidak lebih daripada apa yang engkau saksikan itu.
Hanya aku tidak pernah menyimpan pada diriku niat yang buruk terhadap kaum Muslim, dan tidak pernah menyimpan rasa dengki terhadap kebaikan yang diberikan Allah kepada mereka.”

“ lalu aku berkata :’ Begitu bersihnya hatimu daripada perasaan buruk terhadap kaum muslim dan bersihnya hatimu daripada perasaan dengki, inilah yang menyebabkan engkau sampai ke tahap yang terpuji itu. Inilah yang kami tidak mampu lakukan.” ( Hayat al-Shahabah jil 2. Hlmn (520-521)

Hati yang tidak menyimpan dengki dan prasangka terhadap sesama Muslim pada zahirnya nampak sederhana. Namun di sisi Allah ia tinggi nilainya kerana ia adalah satu sifat terpuji.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...