Sana sini...

Khamis, 30 September 2010

Mereka Enggan Tunduk....


Perhatikan Imam al-Ghazali menulis bagaimana falsafah solat apabila dilaksanakan akan meleburkan sifat takabbur. " Antara rahsia itu adalah apa yang terdapat dalam solat iaitu membina tawaduk dengan merendah diri ketika berdiri tunduk,rukuk dan sujud. Sesungguhnya ada orang arab seketika dahulu tidak mahu membongkok(rukuk). Jika terjatuh cemeti dari tangan salah seorang daripada mereka ,maka mereka tidak mahu membongkok untuk mengambilnya. Dan apabila terputus tali kasut, maka mereka tidak mahu menundukkan kepala untuk memperbaikinya...."

"Sujud itu kesannya kehinaan dan kerendahan. Oleh sebab itu mereka disuruh bersujud, supaya dengan demikian hancurlah kesombongan mereka dan hilanglah keangkuhan mereka.Dan mantaplah tawaduk dalam hati mereka. Maka sesungguhnya rukuk dan sujud dan berdiri tegak adalah amal perbuatan yang dikehendaki oleh tawaduk."

Dalam sebuah riwayat ada menyebut bahawa hakim bin hizam( salah seorang saudara siti khadijah binti khuwalid) berkata: " aku boleh melakukan baiah dengan Nabi Muhammad namun aku tidak mahu menelungkup untuk sujud, malah solat juga dalam keadaan berdiri sahaja".

Baiah itu diterima oleh Nabi s.a.w Namun kemudiannya barulah dia (Hakim) difahamkan apa tujuan sujud itu dan dia pun mengerjakan sujud, lalu sempurnalah imannya....Pengajarannya kita hendaklah sentiasa merendahkan diri kita kepada Allah untuk mendapatkan Tawaduk dalam hati kita...semoga mendapat input...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...